Am primit întrebarea asta în urmă cu câteva săptămâni. Iată că, în sfârșit, mi-am făcut timp să răspund.

Dacă ar să mă uit prin dicționarele online, atât “cinzeci”, cât și “cincizeci” apar ca variante corecte. Doar că nu prea am încredere în aceste surse.

Așa ca am apelat la DOOM. În această carte stufoasă am descoperit că varianta “cinzeci” nu apare (și, sincer, m-am bucurat). Apoi am găsit “cincizeci” unde se specifica faptul că – pentru un tempo rapid – se poate folosi și varianta “cinzeci”.

Pentru stilul oral sunt pregătit să respect această reglementare, dar în scris mi se pare inacceptabil să folosească cineva “cinzeci”.

Asta-i însă părerea mea. Dacă ar fi să ne luăm strict după mințile luminate care au scris DOOM-ul: cinzeci este la fel de corect ca cincizeci.

4 thoughts on “Cincizeci / Cinzeci (cum se scrie corect?)”
  1. Dupa umila mea parere, ca si dupa a ta, “cinzeci” nu poate apare in scris, decat daca vrei sa redai cat mai veridic un dialog colocvial. Dar si in cazul asta cred ca ar trebui folosita varianta “cin’zeci” pentru a arata provenienta.

  2. Sunt de acord cu Icewolf.Cred ca trebuie folosita varianta ,,cincizeci” ,pentru ca nici in loc de ,,cinci,, nu spunem ,,cin”,ar fi aiurea.

  3. Totuşi, dacă a fost acceptată forma “paisprezece” (a fost acceptată de multă vreme, ea practic înlocuind forma “patrusprezece”, căzută în desuetudine), de ce să nu fie acceptată “cinzeci”, utilizată de facto în limbajul vorbit şi mult mai puțin deosebită de forma “cincizeci” decât era “paisprezece” deosebit de “patrusprezece”.
    Sigur, rămâne de neacceptat în scris forma “cinj”, înregistrată în practica oralității, în formulări de genul “cinj de lei” (în loc de “cincizeci de lei”).

    1. Nu pot să mă pronunț în privința lui “paisprezece” pentru că l-am învățat direct în această formă.

      Iar “cinzeci”, dacă este acceptat în surse oficiale, restul este doar opinie. Eu nu pot susține această variantă, poate din cauză că sunt inflexibil.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *